Ludificar tot ludificant: dues propostes de formació del professorat



Aquesta pràctica docent se centra en la formació de professors sobre una innovació didàctica que s’anomena ludificació. Qualsevol innovació didàctica necessita un procés d’integració dels conceptes nous que requereix treballar tres fases (aportació, planificació i implementació), que ajuden a transferir la teoria a la pràctica i viceversa.

A més, té la intenció de situar el docent en formació en el lloc de l’estudiant perquè pugui entendre el que el seu alumne experimentarà quan participi de la intervenció didàctica ludificada que implementarà. Aquesta manera d’entendre la formació del professorat es presenta en dos formats: presencial i semipresencial.

El cas que ens ocupa inicia en el vídeo en el minut 2:50

Desenvolupament

 

 

Introducció

En els darrers anys s’ha despertat l’interès per un nou plantejament per a millorar l’efectivitat en el treball en entorns no lúdics, incloent-hi l’educació, anomenat ludificació (Kapp, 2012). Aquest plantejament intenta influir en els estudiants amb la finalitat de potenciar la motivació i estimular l’activitat en què estan immersos. A partir del treball del grup de recerca realTIC i amb l’acord amb l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona, es plantegen a continuació tres formats de formació docent per a introduir aquesta estratègia metodològica.

Objectius

L’objectiu bàsic és que el professor universitari, mitjançant l’experimentació com a alumne, apliqui posteriorment aquesta estratègia metodològica i analitzi quins són els beneficis i les dificultats que podem trobar en aplicar-la.

Els objectius específics són els següents:

-Entendre què és la ludificació en l’àmbit educatiu.

-Dissenyar una proposta ludificada.

-Implementar la proposta ludificada.- Analitzar els beneficis i les dificultats de la intervenció didàctica.

 

Metodologia

Es tracta de dos cursos eminentment pràctics, on els conceptes teòrics es van introduint i aplicant de forma pràctica de manera ludificada, seguint un procés de tres fases: aportació, planificació i implementació.

En tots dos cursos es potencia el treball individual i col·laboratiu, i aquest és part de la metodologia en el procés de disseny de les propostes individuals ludificades.

Curs 1 (intensiu presencial): Gamificar l’aprenentatge: més enllà de la casella de sortida: http://www.ub.edu/ice/cursos/ub/fp2017/gamificacio2?width=700&height=700.

En aquest curs els professors universitaris han d’aconseguir passar la Inspecció Tècnica de ludificació que els permetrà garantir l’èxit en les seves propostes. Consisteix en un curs presencial intensiu de 10 hores en què s’imparteixen tres sessions que corresponen a les tres fases abans esmentades.

Curs 2 (extensiu semipresencial): Curs titulat Gamelex: la gamificación en la enseñanza de lenguas extranjeras

http://www.ub.edu/realtic/es/gamelex/#more-873.

El curs semipresencial Gamelex consisteix en tres fases (aportació, planificació i implementació i té una durada de vuit mesos. Hem de tenir en compte que tots els participants són docents en exercici; per tant, s’ha optat per un model extensiu de formació.

La primera fase s’imparteix en línia i proporciona els conceptes bàsics sobre ludificació de manera ludificada. Es proposa als participants una expedició galàctica per a aconseguir una vacuna contra les greus dificultats per a aprendre llengües estrangeres. A partir d’aquí, se’ls encomanen diferents missions que conjuguen continguts de ludificació amb el desenvolupament de la seva competència digital a fi de posar en pràctica el coneixement teòric que han anat adquirint.

Podeu trobar-ne més informació a: https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/4769.

En la segona fase els professors en formació dissenyen les seves propostes didàctiques ludificades amb l’acompanyament de tutors que ajuden a millorar-les.

I, finalment, en la tercera fase els professors en formació posen en pràctica i implementen les seves propostes amb els alumnes i valoren l’experiència.

 

Avaluació i resultats

Els resultats han estat molt positius, ja que els professors integren els conceptes fonamentals sobre ludificació i els posen en pràctica permetent explorar el potencial que aquesta aporta als processos d’ensenyament-aprenentatge i a l’increment de la motivació de l’alumnat.

Referències bibliogràfiques

Contreras, R. S.; Eguia, J. L. (ed.) (2015). Gamificación en aulas universitarias. Barcelona: Institut de la Comunicació (InCom-UAB). Recuperat de http://incom.uab.cat/download/eBook_incomuab_gamificacion.pdf.

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. EUA: Pfeiffer.

Imatges

Imatge 1



  • Universitat / Facultat
    Universitat de Barcelona (UB)
    realTIC i Institut de Ciències de l’Educació (ICE) - Secció Universitat
  • Tipus
    Ludificació
  • Equip de treball / Contacte
    Joan-Tomàs Pujolà, jtpujola@ub.edu
  • Any
    2017